Jij wilt dus adverteren op Google!
Dan moet je dus gebruik maken van Google AdWords!
Maar hoe moet je daar nou mee starten?
De kans is aanwezig dat je het al een keer hebt geprobeerd…
Of wellicht is het helemaal nieuw voor je…
Hoe dan ook, je kan wel wat hulp gebruiken! 😉
Stel je nu eens voor…
Alles wat je weet over Facebook marketing, Instagram en TikTok…
Doe dit in een doos…
Gooi deze weg en verbrand het!
Google AdWords is namelijk totaal anders dan wat je wellicht hiervoor hebt gebruikt!
Gelukkig heb je dit artikel gevonden, waarin je dus leert hoe het wel moet…
Voordat je start!
Voordat je start is het natuurlijk belangrijk om te weten wat Google AdWords nou precies inhoudt…
Google is namelijk de GROOTSTE speler als het gaat om zoekmachines…
Want eerlijk… zeg nou eens zelf – hoe vaak gebruik jij zoekmachines zoals Bing of Yahoo?
Misschien als je off the radar wilt doen gebruik je DuckDuckGo, maar verder dan dat…
Google is dus de bekendste en grootste zoekmachine ter wereld, en verwerkt zo een 3,5 MILJARD zoekopdrachten per dag!
Dat zijn een hele hoop nullen…
En zullen we je gelijk nog een geheimpje verklappen…
Van die 3,5 miljard zoekopdrachten, wordt voor 90% op de eerste paar resultaten geklikt en laat dat nou net de betaalde resultaten zijn!
We weten in ieder geval dat wij nooit naar de tweede pagina gaan, als dat gebeurt moeten de resultaten wel HEEL slecht zijn op de eerste pagina.
Maar goed…
Lets get started!
Hoe werkt Google AdWords?
AdWords kun je als het ware zien als één grote veiling…
Adverteerders bieden massaal met z’n alle op zoekwoorden…
Die zoekwoorden worden dan uiteindelijk weer gekoppeld aan een webpage van de winnende bieder, waardoor Google gebruikers bij die bepaalde zoekwoorden dus als eerste bij hun website terecht komen…
En dus automatisch sneller geneigd zijn om daar de aankoop te plaatsen.
Het bod wat adverteerders plaatsen is als het ware het maximale bedrag dat de adverteerder (jij in dit geval) wilt betalen per klik of per 1000 vertoningen.
Ook wel bekend als Cost Per Click (CPC) en Cost Per Mention (CPM).
De kosten worden bepaald door drie verschillende factoren:
- Het maximale bedrag dat je dus per CPC of CPM wilt betalen.
- De kwaliteit, help jij met jouw advertentie de bezoekers?
- Het verwachte effect.
Meestal zijn de betaalde resultaten de eerste 4/5 resultaten.
Wat is de layout van Google AdWords?
Aller eerst creëer je een AdWords account…
Dat is vrijwel een vanzelfsprekende en belangrijke stap!
Zonder deze kan je natuurlijk nooit beginnen!
In je account kun je een campagne gaan starten, je kunt er meerdere tegelijkertijd starten al zou je dit willen…
Elke campagne groep heeft meestal zijn eigen specifieke doel…
Binnen deze campagnes kun je advertentiegroepen aanmaken.
Ook hier kun je meerdere groepen aanmaken om een uiteindelijke A/B test te gaan doen.
In deze advertentiegroepen bevinden zich de advertenties zelf en de specificaties van de zoekwoorden.
Tips voor het schrijven van een AdWords advertentie
Nu je weet hoe AdWords een beetje in elkaar zit is het natuurlijk goed om een aantal tips en tricks te krijgen…
Zo weet je echt wat je kan doen om gelijk een kwalitatieve advertentie neer te zetten.
Natuurlijk blijft het een leerproces en zie je zelf uiteindelijk wat werkt en wat niet, maar nu heb je in ieder geval een helpende hand onderweg!
Een goede advertentie creëren is ook zeker niet eenvoudig, als je het goed doet zorg je voor een goed en hoog doorklikpercentage.
Het voordeel hiervan is dat Google je beloond door je advertentie een hoge kwaliteit score te geven, wat als gevolg heeft dat je advertentie vaker wordt weergegeven en dat de kosten per klik minder zullen zijn.
Waarom doet Google dat?
Ze verdienen hier veel meer aan dan als jij alleen maar lage kwaliteit advertenties zou draaien…
En hierdoor motiveren ze ondernemers om er dus daadwerkelijk tijd en geld in te stoppen!
De eerste belangrijke tip die we je kunnen geven is…
Benoem je Unique Selling Points
In een wereld waar veel producten hetzelfde zijn is het belangrijk om uit te stralen door unieke punten…
Wat maakt jou product zoveel beter dan die van jouw concurrent?
Maak duidelijk in je advertentie waarom mensen jou product moeten kopen!
De volgende tip die we je kunnen geven is…
Denk als je doelgroep
Plaats jezelf in de schoenen van jouw doelgroep…
Bedenk voor jezelf waar je naar op zoek bent als koper!
Door wat wordt ik echt aangesproken?
Zodra je dit weet, lukt het meestal wel om een kwalitatief hoge advertentie te schrijven…
Je weet namelijk hoe je je publiek weet te bereiken!
De volgende en laatste tip die we je geven – misschien wel de belangrijkste…
Houd je aan de advertentieregels
Zodra je advertentie niet aan de richtlijnen van Google voldoet, wordt deze niet weergegeven.
Doe je dit vaker of met opzet?
Dan heb je de kans dat Google je zal verbieden om te adverteren op hun platform!
Toch het werk liever aan de specialisten geven?
Geen zin om onnodig geld te verbranden door elke keer weer opnieuw slechte Ads te maken?
Geen stress!
Indicia is er voor jou!
Speciaal voor jou bieden we je nu de kans om volledig GRATIS met ons te kunnen sparren over jouw bedrijf.
Dat menen we echt, helemaal gratis…
De enige catch is dat de plekken snel gevuld zijn!
Dus neem snel contact met ons op en dan kunnen we samen een keertje sparren in een gratis consultancy gesprek van 45 minuten.
Klik hier om een afspraak in te plannen!